successleutels
![](https://schakelschool.be/wp-content/uploads/2021/05/rolmodel-300x198.png)
de leerkracht als rolmodel
- voorbeeldfunctie
- inspireren
- voordoen
![](https://schakelschool.be/wp-content/uploads/2021/05/opvolgen.png)
opvolgen en aanwezigheid
- actief toezicht houden
- leerproces bewaken
- begrenzen
- contact met ouders
- nabij zijn
![](https://schakelschool.be/wp-content/uploads/2021/05/helpen-300x225.png)
helpen, steunen en sturen
- zelfstandigheid bevorderen
- geloven in elkaar
- positief aanmoedigen
- inzetten op ‘samen doen’
![](https://schakelschool.be/wp-content/uploads/2021/05/positief-300x244.png)
positief bekrachtigen
- positieve feedback
- complimenten geven
- inzetten op groei
![](https://schakelschool.be/wp-content/uploads/2021/05/nieuwe-kansen-300x188.png)
nieuwe kansen en herstelgebaar bieden
- het goed maken
- herstelgesprekken
- leren uit fouten
![](https://schakelschool.be/wp-content/uploads/2021/05/zelfcontrole-300x211.png)
zelfcontrole bewaren
- eigen gevoelens leren (h)erkennen
- leren omgaan met je emoties
- rust bewaren
- ‘smeed het ijzer als het koud is’
![](https://schakelschool.be/wp-content/uploads/2021/05/netwerk-300x282.png)
netwerk en verbondenheid
- samenwerking tussen leerkrachten, ouders en externen
- vertrouwensband opbouwen
- transparantie